Co je potřeba vědět dřív, než skočíte po Black Friday slevě

19.11.2018

Už přes týden na mě blikají reklamy na e-shopy, o kterých jsem ve většině případů nikdy neslyšela, a vnucujou mi úplný nesmysly v rámci Black Friday. Na jeden jedinej den úžasný slevy na věci, po kterých netoužím, ale za tak směšnou cenu, takže kdo by odolal... Třeba ten, kdo o Black Friday něco ví.

Vyměňte věci za zážitky! Třeba tenhle najdete v muzeu moderního umění na Kampě.

Upřímně - nenapadlo mě přemýšlet o tom, co je na Black Friday podezřelýho, dokud jsem teprve loni neslyšela podcast kluků The Minimalists. Oba léta pracovali v managementu řetězce obchoďáků, takže k šílenství v podobě Black Friday nějakej čas sami přispívali. A oba dnes upozorňujou na to, že přes obří slevy nevidíme to, že obchodníci nejsou chudáci, co jen potřebujou pomoct vystěhovat sklady. Každej obchod se jim musí především vyplatit. Jak ale odolat lákavý nabídce, když je na zboží najednou čtyřicet procent slevy...?

V nabídce jsou starší modely, které by se jinak vyprodávaly za stejnou cenu

Podle studie NerdWallet 93 procent obchodů nabízelo zákazníkům alespoň jeden produkt za stejnou cenu jako předchozí rok na Black Friday. Věc, kterou kupujete, by pravděpodobně stejně šla do slevy i bez Black Friday běsnění.

„Speciální“ slevy na Black Friday můžete na zboží najít i v průběhu celého roku

A nebo se stačí podívat, za jakou cenu se zboží reálně prodává po celej rok. Ne každej obchodník přizná barvu s původní cenovkou.

Pro Black Friday se vyrábí speciální osekané produkty

Musím říct, že tenhle bod mě překvapil ze všech nejvíc, i když dává vlastně největší smysl. V době neuvěřitelný nadprodukce je snadný zařadit do výroby "light verzi" určenou speciálně pro oslavy černýho pátku. A na tu pak přilepit řvavou cenovku s obr slevou. Tenhle problém se týká hlavně elektroniky - zejména počítačů a televizí. Takže pozor na to, co nakupujete.

Obchody zintenzivní svoje obvyklý triky, abyste nakoupili ještě víc

Ve výloze najdete OBŘÍ nápisy slevy, vánoční výzdoba (s akcentem na červenou barvu, která aktivizuje) vám napoví, že byste teď mohli smáznout i pár položek z vánočního seznamu, obchodem se plazí vánoční vůně, dražší produkty jsou vystavené v úrovni očí, reklamy křičí do světa, že tahle nabídka je tu jen teď a za tři a půl minuty ji navždycky vyfoukne chytřejší a rychlejší zákazník, v obchodech s potravinama se množí ochutnávky zdarma, kolem kasy se kumuluje lacinější zboží, který jen čeká na to, aby na poslední chvíli naskočilo do košíku, kupí se baťovský ceny, e-shopy trumfujou dodávkou domů zdarma. Všechno je tak nějak ještě agresivnější. Taky cítíte, jak vám roste tep?

Každá příležitost je dobrá příležitost pro prodej

Bezprostředním impulzem k tomuhle článku byla zpráva, že čínský Alibaba prodal při prodejním svátku Singles Day během hodiny zboží za 10 miliard dolarů. Během hodiny. Zboží za 10 miliard dolarů, tedy 230 miliard korun. Uf. Taky jste o Singles Day nikdy neslyšeli? Je to největší rival Black Friday a Cyber Monday. Jde o „oslavu“ (rozuměj příležitost k nakupování) všech lidí, kteří jsou bez partnera. Za celý den pak Alibaba prodal zboží za 707 miliard korun. Pro srovnání to je víc než půlka příjmů v rozpočtu Český republiky za tenhle rok. Hodinovej obrat Alibaby je víc než čtyři a půl letošního českýho rozpočtovýho schodku. Dovedete si aspoň trochu představit, kolik krámů Alibaba poslal na Singles Day do světa? Kolik z nich zákazníci doopravdy potřebovali? Nezačínáme se náhodou v těch všech nesmyslech už topit?

Než vyrazíte do obchodu nebo e-shopu v souvislosti s Black Friday, Cyber Monday, Vánocema nebo dalším umělým svátkem pro nákupy, zamyslete se prosím nad tím, že...

> víc věcí nepřináší víc štěstí
> největší důkaz lásky nevězí ve věcech
> společně strávenej čas nic nevynahradí
> radostí z nákupu často kompenzujeme něco, co nám schází jinde
> plno krámů v domě, v bytě, na zahradě, často ukazuje na zaneřáděnou mysl, který další nakupování rozhodně nepomůže
> je lepší vyměnit věci za zážitky
> protože věci, které vlastníme, nakonec začnou vlastnit nás (aka „nemůžu odjet, protože tu nemůžu nechat xy jen tak“)


👉 Ještě máte chvilku? Přečtěte si taky...
> Greenwashing: zelená past na zákazníky
Kdo se bojí, nálepkuje

🔦 Sledujte víc na Instagramu.